Jeg kjørte en del motorsykkel i mine yngre dager, men den gang var det "japsesykler" som var det store. Harley hørte vi omtrent ikke om, og i de tilfellene det ble nevnt var det som regel i forbindelse med at noen hadde kjørt forbi en som sto i veikanten å skrudde etter å ha fått motorstopp.
Etter noen år uten sykkel bestemte jeg meg i 2004 for å kjøpe Harley-Davidson. Etter ryggoperasjon og nytt skiveprolaps var det mange som mente dette var rene galskapen, men jeg var fast bestemt på å kjøpe Harley. For å skåne ryggen mest mulig falt valget på den nye XLC-modellen med gummiopphengt motor. Nå har flere modeller denne typen motoroppheng, men i 2004 var det kun XLC som hadde det.
Den 14 mai 2004 var jeg hos "Gris" på Hog Parts og hentet min nye HD. Det ble utvilsomt et vendepunkt når det gjelder min motorsykelkarriere. Harley var definitivt noe helt annet enn det jeg noen gang hadde kjørt tidligere. Mange har spurt hva som er så spesilet med å kjøre Harley. Dette er et spørsmål som for en Harley-entusiast er helt åpenbart, men som kan være vanskelig å forklare. Det er en følelse som må oppleves. Harley Davidson er noe helt spesielt, både å kjøre og eie. Det finnes vel knapt noe kjøretøy hvor du har samme mulighet for å sette ditt personlige preg på som du har på en Harley. Jeg synes utgangspunktet er så bra at jeg har ikke gjort de helt store modifikasjonene, men litt ekstrautstyr har det da blitt. Ta en titt under "Ekstrautstyr" for å se hvordan det tar seg ut på sykkelen.